måndag 6 februari 2012

Nougatpraliner

De här pralinerna gjorde jag också till Melodifestivalen. Jag har inga riktigt pralinformar hemma, så jag använde mig utav IKEAs iskubsformar. Det finns ju många olika former och när det ändå är gjorda av silikon så lossnar dom ju relativt enkelt. Jag penslade med två lager choklad så att pralinerna skulle hållas ihop och inte fara sönder. Fyllde mina med smält nougat och la i en hel hasselnöt i varje. Blev riktigt gott, men förstås kan man ju fylla med vad man känner för och vill ha i!

Nougatpraliner (ca 16 st)
200 g mörk choklad
100 g nougat
hela hasselnötter

Smält chokladen över vattebad. Pensla iskubsformar eller pralinformar med ett lager choklad, låt stelna i kylskåpet en stund. Pensla med ett andra lager med choklad, låt stelna en stund igen. Smält nougaten över vattenbad och häll i varje form nästan upp till kanten. Tryck ner en hel hasselnöt i varje pralin. Låt stelna i kylskåpet. Häll resterande choklad över varje pralin som ett "lock" och låt stelna helt. Servera!






























//Matilda

2 kommentarer:

  1. Har precis stått och gjort dessa å dom blev hur goda som helst :)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att höra att dom blev goda! :)

    SvaraRadera