torsdag 9 februari 2012

Tigerkakor

De här småkakorna kom jag på för någon vecka sedan. Tänkte när det finns tigerkaka (mjuk kaka) så borde det finnas randiga småkakor som liknar denna mjuka kaka. Sökte på Google om det skulle finnas något recept, men det fanns inte egentligen något och de få recept som fanns tyckte jag inte var bra (jag hade tänkt mig annorlunda). Så blandade ihop ett eget recept på mina egna tigerkakor. Slutresultatet blev riktigt goda småkakor, randiga, med hackad vit choklad i. Mums!
Tigerkakor (ca 19 st):
100 g smör
1 dl farinsocker
1/2 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk vaniljsocker
1/4 dl mjölk
50 g hackad vit choklad (i den vita degen)
1/2 msk kakao (i den mörka degen)

Sätt ugnen på 200°c. Vispa smöret och de båda sockersorterna krämigt i en bunke. Blanda ihop de torra ingredienserna i en skild bunke och rör ner det i smöret. Tillsätt mjölken och rör till en slät deg. Dela upp degen i två lika stora delar och rör ner kakaon i den ena degbiten och den hackade chokladen i den andra. Rulla de både degbitarna till lika långa "degkorvar", ställ i kylskåpet en stund, rulla ihop de båda degkorvarna till en enda. Skär lite tjockare skivor (inte så tunna) och lägg på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda i ca 15 min. i mitten av ugnen.























//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar