tisdag 27 mars 2012

Påskägg

Idag bakade jag "påskägg". Det är mördegskakor fyllda med smörkräm och på toppen är det vanlig glasyr (florsocker + vatten) och strössel. Äggformen jag använde kommer från Formina, men om man inte har en äggformar form kan man baka någon annan forms kakor. Helst något påskigt som t.ex harar eller kanske kycklingar.

Påskägg (ca 9 - 10 st dubbla småkakor):

Mördeg:
3 dl vetemjöl
1/4 - 1/2 dl strösocker
75 g smör
1 äggula
(ev. lite vatten)

Smörkräm:
75 g mjukt smör
2 dl florsocker
pastafärg eller karamellfärg
ev. någon smaksättning; koncentrerad saft, essencer eller aromer (jag hade i citronarom), kakao, vaniljpulver, citron/lime/apelsinskal...

Glasyr:
florsocker + vatten
karamellfärg/pastafärg

strössel

Mördeg:
Sätt ugnen på 175°c. Häll mjöl och socker i en bunke och blanda om. Skär smöret i små bitar och nyp ihop med fingrarna i mjölet till en smulig deg. Häll i äggulan och ev. vattnet och rör om till en deg som är fast och går att kavla. Kavla ut degen på lätt mjölat bakbord. Ta ut äggformade kakor och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 10 - 12 min.
Låt kakorna svalna före du fyller dem.

Smörkräm:
Blanda det mjuka smöret och florsockret till en slät smörkräm. Smaksätt ev. smörkrämen och färga den med karamell- eller pastafärg.

Glasyr:
Rör florsocker och vatten till en inte allt för lös glasyr, men ändå rinnande (inte hård).
Färga med karamell- eller pastafärg i fina färger.

Bred smörkräm på undersidan på hälften av kakorna. Lägg på de resterande kakorna. Bred/ringla över glasyren på kakorna och strö på strössel.






















//Matilda

2 kommentarer: