onsdag 8 augusti 2012

Dammsugare - en riktig caféklassiker!

Ja, exakt! Dammsugare är ju en klassiker i cafeér. Finns i de flesta cafeér, men det är ju så gott! Ganska enkelt med kaksmulorna, men det är ju ungefär samma princip som med cake pops. Man ska ta tillvara på gamla överblivna kaksmulor helt enkelt! Det är ju bra "återvinning" det.
De här dammsugarna gjorde jag till min mammas födelsedag. En av hennes tre favoritbakverk. Förra året gjorde jag ju dessa chokladbiskvier till henne.

Dammsugare (ca 8 st medelstora)
4 dl kaksmulor (gärna sockerkaka)
50 g mjukt smör
2 msk florsocker
2 msk kakao
ca 1/2 tsk arraksarom (ha i mer eller mindre beroende på hur mycket arrakssmak du vill ha)

Grön marsipan
75 - 100 g mörk choklad

Smula sockerkakan till smulor i en skål och rör ner smöret, kakaon, florsockret och aromen. Rör till en slät, fast "deg". Låt stelna lite i kylskåpet, ca 30 min. Ta ut "degen" och dela den i två delar. Rulla till två jämna rullar och låt stå en stund igen i kylskåpet. Dela marsipanen i två delar och kavla ut till två rektanglar (använd lite florsocker under så att marsipanen inte fastnar). Ta ut rullarna ur kylskåpet och linda marsipanen runtom. Vik in ändarna och platta till ändarna. Smält den mörka chokladen över ett vattenbad (eller i mikron) och skär varje rulle i ca 4 bitar. Doppa båda ändarna i chokladen och låt dammsugarna stelna i kylskåpet.


























//Matilda

2 kommentarer:

  1. Jag åt jättegoda kondisgjorda dammsugare på ett café i helgen. Har tidigare bara ätit Delicatos så det var en upplevelse. Jag tänkte direkt att jag ville testa att göra egna - perfekt att jag snubblade över ditt recept!

    SvaraRadera
  2. Vad kul om du vill testa mitt recept. Och om du gör det får du gärna berätta hur dom blev! :) För det är ju riktigt gott med dammsugare tycker jag!

    SvaraRadera