tisdag 30 oktober 2012

Glutenfri kladdkaka



















De personer som är allergiska för gluten (alltså har glutenallergi) måste ju också få äta något gott bakverk! Eller om man får en glutenintollerant gäst och man inte kanske har glutenfritt mjöl hemma... Ja då kan man baka den här kladdkakan! I den här behöver man inget specialmjöl utan bara majsmjöl eller potatismjöl. Den blir inte lika kladdig som en vanlig kladdkaka och lite "tyngre", men riktigt gott tillsammans med en klick grädde och gärna lite bär. Jag hade röda vinbär till. Eller på rättare sagt :)
Receptet kommer från recept.nu med en ändring.

Glutenfri kladdkaka:
100 g smör
2 ägg
2 dl socker (råsocker)
1 dl majsmjöl (eller potatismjöl som jag använde)
3/4 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
smör och kokosflingor att smöra och bröa formen med

Sätt ugnen på 200°c. Smöra och bröa en form (ca 22-24 cm i diameter) . Smält smöret. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner det smälta (avsvalnade) smöret. Blanda majs/potatismjöl, kakao och vaniljsocker. Rör ner mjölblandningen i kaksmeten. Häll smeten i formen och grädda i ca 15 min. Håll koll på kakan, den är klar när smeten precis "stannat". Ta ut kakan från ugnen och kyl den sedan i frysen i 20 min eller låt den stå över natten i kylen. Servera med vispad grädde. Jag bredde på vispad grädde, siktade över kakao och strödde på vinbär.

//Matilda

2 kommentarer:

  1. Hej Matilda!

    Jag testade kladdkakan idag och den blev helt perfekt! Jag använde majsmöl. Receptet kommer jag att använda flera gånger! Tack!

    SvaraRadera