måndag 8 oktober 2012

Hemlagad mandelmassa

Att göra sin egna mandelmassa blir så mycket godare än butiksköpt och så vet man att det innehåller 100 % mandel och inte aprikoskärnor som man kan hitta i endel mandelmassor. Det är verkligen superenkelt att laga mandelmassa och går på "ett kick" :)
Receptet kommer från Kaffekalas.

Hemlagad mandelmassa
1 rulle

300 g mandelmjöl (eller skållad och skalad mandel som mals för hand)
100 g florsocker
1 msk vatten
1 krm vaniljpulver

Blanda mandelmjöl, florsocker och vaniljpulver i en skål.
Tillsätt vattnet och blanda snabbt ihop till en fast massa med händerna.
Rulla in mandelmassa i plastfolie så att det blir en rulle. Förvara i kylen.




















//Matilda

4 kommentarer:

  1. Blir det verkligen lika bra som köpt kvalitetsmandelmassa på det enkla viset?

    Har bara sett recept där man gör sockerlag och har sig, så det skulle ju vara kul om det här faktist blev lika bra.

    SvaraRadera
  2. Ja, alltså jag tycker nog att det blev ungefär som köpemandelmassa, ganska likadan konsistens och smak :) Men förstås, inte kan man ju aldrig få det helt precis som mandelmassa från butiken...
    Det blev lite mer nötigare, bitar av mandelmassa i min för jag hade mandelmjöl med små, små bitar av mandel i. Annars tar man helt slätt mandelmjöl och så blir den sådär slät som köpemandelmassa.

    SvaraRadera
  3. Ok, jag ska se till att jag kommer ihåg att pröva detta... kanske till jul, så kan man doppa i choklad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det skulle säkert bli jättegott :)

      Radera