måndag 14 januari 2013

Baked Chocolate Mousse

Jag älskar ju verkligen allt som är kladdigt och chokladigt! Kladdkakor, brownies, chokladdesserter... helst får det vara sådär väldigt kladdigt, på gränsen till rinnande. Då är en kladdkaka som bäst.
Det här är en helt underbar dessert för en "chocoholic" som jag. Chokladmousse som gräddas i ugnen en liten stund. Blir då lite som en chokladfondant fast ännu mer rinnande och så blir den här också ganska söt när det både innehåller choklad och strösocker.
Tänkte först att jag skulle spritsa maräng på toppen och bränna av med min gasbrännare, men så valde jag ändå vispad grädde. Och det var nog ett bra val, skulle ha blivit för sött med marängen!

Det här ska man definitivt testa, snabbt går det också. Chokladigt, kladdigt och rinnande.
Receptet hittade jag på den här fina bloggen som jag hittade för en tid sen.

Baked chocolate mousse ("Bakad chokladmousse"):
4 port.

175 g mörk choklad
1/2 dl grädde
3 ägg
1 1/3 krm salt
1/2 dl strösocker

Smält chokladen och grädden tillsammans över vattenbad eller försiktigt i mikron.
Låt svalna helt, annars kan det skära sig.
Sätt ugnen på 175°c.
Ha äggvitorna i en skål och äggulorna i en annan.
Vispa äggvitorna tillsammans med saltet tills det bildas mjuka toppar.
Ha i sockret och vispa det rätt så hårt.
Ha ner äggulorna i smeten och rör om försiktigt.
Ha sedan i den svala chokladblandningen och rör försiktigt ihop allt.
Fördela moussen i fyra ugnsfasta formar.
Grädda i ca 8 minuter.

























//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar