tisdag 1 januari 2013

Nyårsdesserten - Citronpannacotta med hallonsås och nötbräck

Som jag lovade kommer här receptet på nyårets dessert. Man kan självklart också servera pannacottan i glas/dessertskålar, hälla såsen på och ha på lite nötter, men jag tyckte att det var lite roligare att servera pannacottan på ett annorlunda vis än det klassiska. Smakerna och konsistenserna passade bra ihop, den sötsyrliga pannacottan tillsammans med hallonsåsen som också var ganska syrlig. Och så nötterna som gav "crunch" till desserten.
Jag hällde pannacottan i en ganska liten form, för om man häller den i en större så blir den ju väldigt platt!
























Här kommer receptet:

Citronpannacotta med hallonsås och nötbräck:

Citronpannacotta:
4 dl grädde
1 dl strösocker
rivet skal & saft av 1 citron
3 gelatinblad (det räcker med 2 st om du häller pannacottan i glas)

Hallonsås:
ca 1/2 påse frysta hallon (liten påse)
några msk strösocker

Nötbräck:
valfria nötter, t.ex hasselnötter och valnötter
några dl strösocker

Blötlägg gelatinbladen i ca 5 min. Blanda grädde och socker i en kastrull och värm upp till kokpunkten. Skölj citronen under vatten och riv ner citronskalet och pressa ner citronsaften i grädden. Pressa ur vattnet från gelatinet och låt smälta i den varma grädden. Låt stå och svalna en liten stund.
Täck en liten form med plastfolie och häll pannacottan i formen. Låt stelna i kylskåpet, helst över natten.

Värm upp hallonen och sockret och låt koka ca 2 min (om det är utländska hallon rekommenderar livsmedelsverket det). Sila såsen så att kärnorna blir i silen. Låt såsen kallna. Förvara fram till serveringen i kylskåpet.

Rosta nötterna i ugnen några minuter, ca 3 - 5 min i 225°c. Ta bort skalen genom att hälla nötterna i en kökshandduk och gnugga dem. Smält sockret i en vid kastrull eller stekpanna och låt sockret bli gyllenbrunt. Häll i nötterna och blanda om så att alla nötter täck av det smälta sockret.
Häll upp på ett bakplåtspapper eller en silpat. Låt kallna och stelna. Hacka sedan nötbräcket i mindre bitar.

Serveringsdags:
Skär pannacottan i små kuber, jag fick ut 12 små kuber av min. Ringla hallonsås på tallriken och lägg på pannacottakuberna på tallriken. Jag satt 3 kuber/tallrik. Strö över nötterna och så är det bara att servera!
Riktigt gott och fräscht efter en tyngre middag :)

























//Matilda


2 kommentarer: