lördag 23 februari 2013

Kokos, choklad och nötter

Linnea och jag har en liten "utmaning" där vi valt tre ingredienser som vi skulle baka något utav. Inspirationen fick jag från Kryddburken och Jennys Matblogg som förra veckan hade haft en sådan utmaning. Nå, jag valde nötter. Linnea valde choklad och så valde vi tillsammans kokos. Man fick använda sig utav basvaror som man har hemma utöver de tre ingredienserna och så bestämde vi också att t.ex philadelphiaost räknas som basvara. Jag valde att baka en kokoscheesecake-kladdkaka, alltså kladdkaka med kokoscheesecake ovanpå. Nötterna blev mandel, kokos - hade jag både kokosflingor och kokosmjölk och så hade jag vanlig mörk choklad i kladdkakan. Det blev verkligen smarrigt och gott!

Kokoscheesecake-kladdkaka:
1 kaka

75 g smör
50 g mörk choklad
2 ägg
1 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
1 msk kakao
1 dl flagad mandel

smör och kokosflingor till formen

Cheesecakesmet:
200 g philadelphiaost
1/2 dl strösocker
1 1/2 dl kokosmjölk (ta också kokosgrädden ovanpå, blir ca 1/2 dl av det)
1 dl kokosflingor
1 ägg

Sätt ugnen på 175°c. Smält smöret och tillsätt chokladen. Låt det smälta. Vispa ägg och socker pösigt (behöver inte bli så vitt, det räcker bara att vispa en liten stund). Häll i chokladsmöret i äggen och rör om. Blanda de torra ingredienserna och mandeln och rör ner i smeten. Rör till en slät smet.
Smöra och bröa en form (ca 24 cm i diameter) och häll kladdkakesmeten i formen. Grädda i mitten av ugnen 10 min.

Gör under tiden cheesecakesmeten: Blanda philadelphiaost, socker, kokosmjölk och kokosflingor i en skål. Tillsätt ägget och rör till en slät smet. När kladdkakan är färdiggräddad, häll cheesecakesmeten ovanpå och grädda i ca 30 min.
Låt kakan kallna och ät som så eller med t.ex grädde.


























//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar