lördag 9 mars 2013

Melodifestivalstårta/Regnbågstårta

JA, äntligen final! Har längre klurat på vad jag ska baka till finalen, förra året gjorde jag ju dessa cupcakes. Sedan så kom jag på det, en regnbågstårta såklart! I Melodifestivalens färger då som är blå, rosa, lila, orange och gul. Min tårta har 5 bottnar som jag smaksatt med lite vaniljpulver. Som frosting har jag limefrosting, en riktigt god frosting som är både söt och syrlig, mums! 
Jag har inte smakat på tårtan än i skrivande stund, kommer först skära den när finalen börjar så en bild på hur den ser ut inuti får ni imorgon. 
Men gissar på att den är supergod, härligt syrlig frosting och saftiga bottnar, kan inte bli bättre. 
Logon har jag skrivit om här

Regnbågstårta:
18 cm i diameter

175 g mjukt smör
3 dl strösocker
1/2 tsk vaniljpulver eller 2 tsk vaniljsocker
ca 8 1/2 dl vetemjöl
2 - 3 tsk bakpulver
4 dl mjölk
4 äggvitor

färg till smeten (hade blå karamellfärg och gul, lila och rosa pastafärg) (orange fick jag genom att blanda gul och lite rosa färg)

Sätt ugnen på 175°c. 
Börja med att vispa smör, socker och vanilj vitt och pösigt. Blanda mjöl och bakpulver. Häll ner det i smörblandningen turvist med mjölk. Rör om till en slät smet.
Vispa äggvitorna hårt och vänd försiktigt ner i smeten. 
Dela upp smeten lika i 5 skålar. Färga smeten i de färger du vill ha. Pastafärg ger den starkaste färgen och är mycket bättre än karamellfärg, men om du inte har någon pastafärg går karamellfärg bra det också.




































Klä en (eller fem) springform(ar) med bakplåtspapper och häll i den första smeten. Jag använde mig utav en springorm som är 18 cm i diameter. Grädda i ungefär mitten av ugnen i 20 min. 
När bottnet är färdiggräddad lyfter du bort den ur formen, klär formen med ett nytt bakplåtspapper, häller i den andra smeten och gräddar igen osv.

När alla bottnarna svalnat klär du in dem i plastfolie och låter dem stå i kylskåpet (gärna över natten så att de blir saftiga och goda). 

Limefrosting:
300 g philadelphiaost
2 dl vispgrädde (ovispad)
3 dl florsocker
1 1/2 lime (skalet)



















Vispa philadelphiaost och grädde till en tjock frosting. I början är den tunn, men tjocknar sedan. Tillsätt florsockret och vispa lite till (men inte för mycket, då blir den lös). Riv i limeskalet och blanda om. 



















Sätt ihop tårtan:
Välj i vilken ordning du ska ha tårtbottnarna. Lägg det första bottnet på ett kakfat och bred över lite frosting. Fortsätt så tills du satt på det sista bottnet. Ta resten av frostingen och lägg ovanpå. Arbeta sedan neråt med en spatel och runt kanterna så att allt blir täckt. Jämna till slut till frostingen lite genom att värma stapeln i t.ex varmt vatten. 

Lägg logon ovanpå. Klart!

Nu ska vi se vem som vinner i år, spännande blir det i alla fall!






















//Matilda

2 kommentarer: