lördag 20 april 2013

Klassisk kladdkaka

Jag insåg plötsligt, när jag satt och tittade på bloggen, att jag inte har ett enda recept på en helt vanlig kladdkaka (alltså utan någon topping eller så). Den saken måste ju självklart ta och ändras på!
Kladdkaka tror jag är ett av de mest uppskattade bakverken och det går i princip inte att misslyckas med en. Den är himmelskt god, perfekt kladdig och så lättlagad som det bara går. Vad finns det egentligen för negativt med en kladdkaka!? Nej, det var det jag tänkte. Inget.







































Jag testade att bryna smöret så att det blev en lite knäckig smak i det och blandade det sedan med smeten, men jag kom fram till att det inte egentligen smakar någon skillnad mellan vanligt och brynt smör.







































Klassisk kladdkaka:
21 - 24 cm i diameter (använde en form på 25 cm i diameter)

100 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
1/2 tsk vaniljpulver eller 1 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1 nypa salt
ca 4 msk kakao

Sätt ugnen på 175°c. Börja med att smälta smöret. Vispa ihop ägg och socker lätt, det ska inte bli vitt och pösigt.
Blanda de torra ingredienserna i en skild skål. Rör ner smöret i äggsmeten och blanda. Sikta sedan ner de torra ingredienserna. Rör om till en slät, klumpfri smet.
Smöra och bröa (kokosflingor, vetemjöl, ströbröd) en form med löstagbar kant (ca 21 - 24 cm i diameter). Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen 10 - 15 min. Känn med en sticka, den ska vara kladdig i mitten när den är klar. Jag använde en form på 24 cm i diameter och jag gräddade min i 10 min, då blev den helt perfekt kladdig!
Servera gärna med en stor klick grädde.











































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar