torsdag 2 maj 2013

Kolasnitt x 3

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag är galen i småkakor!
Klassikerna bland småkakorna kan man ju liksom aldrig tröttna på. Tänk, hallongrottor, drömmar, finska pinnar, brysselkex, schackrutor, bondkakor, jitterbuggare... Åh vad gott.
Jag har tidigare lagt ut receptet på chokladsnitt och dumlesnitt här på bloggen. Nu får ni ta del av receptet på klassikerna, kolasnitt. Jag älskar kolasnitt, de är verkligen galet goda! Precis så som jag vill ha dem blir de här. Sega, men ändå knapriga och har en underbar smak av kola.
Förutom de vanliga kolasnitten testade jag också att blanda i krossad polkagris och lakritsgranulat. Det blev verkligen toppen det med.

 Fr. v till h: lakritssmak, polkasmak och klassiska


















Kolasnitt (x 3)
30 - 35 st kakor (om du väljer alla tre "smaker" blir det ca 11 st av varje sort)

100 g mjukt smör
3/4 dl strösocker
ca 2 msk ljus sirap
2 1/2 - 3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljsocker

Lakritssmak:
1/2 - 1 tsk lakritsgranulat

Polkasmak:
ca 1/4 dl krossade polkagrisar





























Sätt ugnen på 175°c. Vispa ihop smör, socker och sirap fluffigt. Blanda de torra ingredienserna i en skål. Häll ner de i smörblandningen och rör om till ens slät och fast deg.
Smaksätt ev. med någon av smaksättningarna.

Dela degen i tre delar och rulla till långa "stänger". Lägg de på en plåt klädd med bakplåtspapper och platta till dem lite. Grädda mitt i ugnen ca 12 min. Skär kakorna i lite sneda bitar av det blir snitt precis när de kommit ut ur ugnen. Låt snitten svalna.
























//Matilda

2 kommentarer:

  1. Kolasnittar som är så gott!! Gjordes ofta när jag var liten!!

    SvaraRadera
  2. Jaa jag älskar verkligen kolasnittar!!

    SvaraRadera