söndag 2 juni 2013

Key Lime Pie

Jag har bara två ord att säga om den här pajen; Himmelskt god!!
Det var första gången jag gjorde Key Lime Pie efter att jag länge hade gått och tänkt att jag skulle laga det någon gång. Jag såg chansen att laga Key Lime Pie då min pappa fyllde år på fredagen.
Key Lime Pie är bra på många sätt. För det första, (som jag redan sa) är den grymt god! För det andra har den inte så många ingredienser och den är väldigt lättlagad!
Alla i min familj gillade den mycket och sa att den var "extra god" och att det var "det godaste de ätit på länge" och att den var fräsch. Det var ju ett toppen betyg!
Jag har ett ord till er; Testa!




















Jag använde en pajform med löstagbar botten (en sådan som bottnet går att lyfta bort från), men om du inte har en sådan går det ju lika bra med en pajform utav porslin, du får bara inte pajen bort därifrån då.




















Key Lime Pie:
1 paj

Botten:
12 digistivekex
75 g smör
ev. 1/2 - 1 tsk kanel

Fyllning:
1 burk kondenserad mjölk
4 äggulor
3 lime (rivet skal av 1, saft från 3)

Garnering:
vispgrädde
1 lime

Sätt ugnen på 175°c. Gör bottnet till pajen genom att krossa kexen. Det går enklast att lägga kexen i en plastpåse, ta en kavel och kavla på kexen. Smält smöret och blanda med de krossade digistivekexen. Det ska bli smulor. Häll ut smulorna i en pajform och tryck ut hårt så att bottnet hålls ihop och blir fast. Grädda i mitten av ugnen i 10 min. Låt bottnet svalna lite. Sänk ugnstemperaturen till 150°c.
Blanda kondenserad mjölk med äggulor i en skål. Riv skalet av 1 lime och pressa ur saften från alla. Häll ner skal + saft i fyllningen. Rör om till en slät fyllning. Häll fyllningen i pajformen och grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt pajen svalna lite och låt den sedan stå i kylskåpet några timmar före servering, helst över natten.




















Gör dekoreringen till pajen genom att vispa lite grädde, skära en lime i skivor och dela skivorna på hälften. Spritsa ut grädden på kanten (jag använde en stäng krustyll) och lägg på limehalvorna. Jag rev även över lite limeskal. Servera och njut!























//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar