tisdag 9 juli 2013

Temavecka: Blåbär

Nu är det verkligen säsong för dessa underbara, vitaminrika små bär! Jag talar förstås om blåbär. Min pappa hade köpte en låda full med blåbär till mig för en tid sen, hela 5 kg blåbär så då var det bara att gnugga geniknölarna och komma på olika saker med blåbär i. Jag frågade även på Instagram (@matildaskafferep) om tips på vad man kan göra med blåbär. Fick många svar och nappade på några ideér.




















När det nu blev en del blåbärsrecept tänkte jag, varför inte ha en liten temavecka på bloggen. Passar perfekt då jag också ska på semester till Sverige och inte kan uppdatera bloggen riktigt.

Vi börjar väl då med det första blåbärsreceptet och det är marmelad.
Det är ju kanske en av de första sakerna man tänker på när man hör ordet blåbär. Åtminstone för mig är det så. Saft, sylt, marmelad och paj dyker direkt upp i huvudet.
Jag valde att göra en helt klassisk marmelad med endast tre ingredienser. Förra året testade jag att blanda i vit choklad i slutet, det var också riktigt gott, men väldigt sött!
Passar bra på t.ex scones, bröd och i kakor.





















Blåbärsmarmelad:
1 liten burk

4 dl färska blåbär
2 1/2 dl syltsocker
1/2 dl vatten

Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt koka upp. Låt småkoka i ca 10 minuter. För att veta om marmeladen är klar kan man göra ett marmeladprov.* Låt marmeladen svalna lite och häll sedan upp på burk. Förvara i kylskåpet.





















*Marmeladprov: Ställ en tallrik i kylskåpet. Ta fram den när du vill göra ett marmeladprov. Häll lite marmelad på tallriken och dra igenom med en sked. Om "gången" som bildas inte flyter igen är marmeladen tillräckligt fast och är klar.




















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar