lördag 13 juli 2013

Temavecka: Blueberry peach cobbler

Åh vad gott det här var! Riktigt riktigt gott och somrigt. Det här var ett av de recept som jag nappade på när jag frågade efter vad jag kunde göra med mina blåbär. Receptet kommer från Jennie Benjaminssons fina blogg.
Det är alltså en cobbler med härliga blåbär och persikor.
Vad är egentligen cobbler kanske någon undrar nu?
Jo, det är en sorts paj, en amerikansk klassiker som innehåller bär och/eller frukter och som täcks med en tjock kaksmet, lite sockerkaksaktig tycker jag. Det är som en amerikansk variant av den svenska smulpajen kan man säga. Lite sötare, lite större, lite mer... amerika.
Jag kan verkligen rekommendera er det här, testa det, verkligen, någon dag när ni är sugna på något gott! Tummen upp och fulla poäng från mig fick den i alla fall.






















Blueberry peach cobbler:
8 port (jag halverade receptet när jag gjorde den, men skriver förstås ut originalreceptet)

Fyllning:
500 g persikor (ca 6 st)
500 g blåbär
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 msk maizena (majsstärkelse)

Cobblersmet:
5 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 nypa salt
175 g smält smör
2 dl vispgrädde
skalet av 1 lime

Sätt ugnen på 175°c. Kärna ur och klyfta persikorna, lägg dem i en smord ugnsform. Blanda blåbär med socker och maizena. Fördela blåbären över persikoklyftorna.

Blanda samman alla torra ingredienser till smeten och tillsätt smält smör, grädde och limeskal. Rör smeten slät och klicka ut den ovanpå fyllningen. Grädda pajen i mitten av ugnen, 25 - 30 min.






















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar