onsdag 11 september 2013

Frysta yoghurthallon med jordnötssmör

Frysta hallon, jordnötssmör och turkisk yoghurt. Kan det vara gott ihop undrar ni kanske nu? Men svaret är faktiskt, ja det kan det! Jag testade det här för några veckor sedan när jag sett bild på likadana hallon på något instagram-konto (minns tyvärr inte vilket). Jag hade precis köpt en ask färska hallon (årets sista antar jag) och så hade jag en burk nylagat, hemlagat jordnötssmör i kylen. Perfekt för att testa! Det är kallt, men det är gott och så är det ju ganska så nyttigt. Skulle tänka mig att dom passar ännu bättre att äta en het sommardag än en kylig, blåsig höstkväll, men inte stoppar lite kyla dig för att testa det här.





































Frysta yoghurthallon med jordnötssmör:
(har inga exakta mängder, man tar så många hallon som man vill)

färska hallon (gärna rätt så stora att det ryms in rejält med jordnötssmör!)
jordnötssmör (gärna hemlagat här*)
turkisk yoghurt eller annan naturell yoghurt

Fyll hallonen med jordnötssmör. Doppa dom i yoghurten och låt dom stelna i frysen en stund. Ät som godis och njut!























* Hur gör man hemlagat jordnötssmör då? Det är superenkelt! Ta valfri mängd saltade jordnötter, lägg i en mixer, låt gå tills fettet "släpper" från nötterna. Det tar några minuter. Droppa i några några droppar olja och låt gå tills du har fått den konsistens du vill ha. Klart!

//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar