torsdag 24 oktober 2013

Dulce de leche - fyllda tarter med pistagekrokant och chokladganache

Långt namn, jag vet, men det här blev så underbart gott!! Jag älskar verkligen dulce de leche och det tillsammans med lite knaprig krokant och en len härlig ganache. Himmelriket!
För att få små "pajskal"/tarter så använde jag mig utav en mini muffinsplåt, enkelt att bara smörja dom lite och trycka ut degen, fast förstås går det också att använda ex. metallformer eller aluminiumformer.

Om ni är lika dulce de leche - tokiga som jag, pröva det här i helgen! Enkla att göra och som jag redan sa, så himla goda.





















Koka din egna dulce de leche - klicka HÄR
Dulce de leche - glass, HÄR
Dulce de leche - praliner, HÄR

Dulce de leche - fyllda tarter med pistagekrokant och chokladganache:

Botten:
75 g smör
3/4 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
en skvätt vatten

Sätt ugnen på 200°c. Blanda ihop smör, socker, mjöl och bakpulver till en smulig deg i en assistent (eller nyp ihop med fingertopparna). Tillsätt lite vatten och låt gå tills du fått en fast deg. Tryck ut degen i små formar (jag använde en mini muffinsplåt) med mjölade fingrar. Grädda i mitten av ugnen 10 min. Låt svalna och stjälp bottnarna ut formarna.

Fyllning:
Dulce de leche

Pistagekrokant:
1/2 dl strösocker
en näve pistagenötter

Smält sockret i en stekpanna, låt det bli gyllenbrunt och rör ner nötterna. Sockret ska täcka alla nötter. Häll fort ut på ett bakplåtspapper och låt stelna. Hacka sedan nötterna smått.

Chokladganache:
3/4 dl vispgrädde
100 g mörk choklad
en klick, ca 20 g, smör

Koka upp grädden och hacka under tiden chokladen riktigt fint. Lägg i en skål och häll på den kokheta grädden. Rör om tills all choklad smält och det blivit en slät sås. Klicka i smöret och låt det smälta där i. Låt ganachen tjockna i rumstemperatur. Om du inte har så mycket tid att vänta kan man lägga in den i kylskåpet en stund tills ganachen nått spritsbar konsistens.























Ihopsättning:
Ta ett botten. Spritsa/klicka i dulce de leche. Strö över pistagekrokant. Spritsa på chokladganache och strö till sist på lite mer krokant. Gör så med resterande bottnar.





















//Matilda

5 kommentarer:

  1. Så söta! Och måste vara grymt goda, alla mina favoritsmaker där ;)

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja visst, dom vart supergoda!! Precis, allt gott i ett och samma :)

    SvaraRadera
  3. Tack! Skulle säga att dom vart vrålgoda :D

    SvaraRadera