fredag 13 december 2013

Julkalender 2013 - Lucka 13




13 december redan, glad lucia på er!! Idag är det ju som i sången endast 11 nätter kvar till "lusse lelle, lusse lelle elva nätter kvar till jul.."
Och när det är lucia är det ju ett måste att äta en lussekatt eller en av mina vrålgoda saffransbullar.




Gjorde mina saffransbullar för första gången förra året när jag ville ha något annorlunda än de klassiska lussekatterna. Då blev det de här! Saffransbullar (gärna med mycket saffran i, älskar saffran otroligt mycket!) med mandelmassa och apelsin. Genom att jag använder mig utav mycket smör och mandelmassa blir bullarna så saftiga och smarriga. Det är hemligheten bakom goda och saftiga bullar det, mycket smör, ju mer desto bättre :)

Ja jag älskar bullarna otroligt mycket, något av de godaste bullarna jag smakat på så har bara ett ord att säga till er; TESTA!

Saffransbullar med mandelmassa och apelsin (repris):
ca 25 - 26 bullar

50 g jäst
5 dl ljummet vatten, 37°c
1 ägg
1 påse saffran
2 dl strösocker
ca 1 tsk s
1 msk kardemumma
150 g mjukt smör
13 - 15 dl vetemjöl (man måste testa sig fram lite tills man får en smidig deg)

Fyllning:

200 g mjukt smör
skal från ca 2 apelsiner
150 g riven mandelmassa
1 dl strösocker

1 ägg till pensling
flagad mandel (eller pärlsocker)

Sätt ugnen på 225°c. Smula jästen i en bunke eller assistent och häll på det ljumma vattnet. Blanda tills jästen löst sig. Tillsätt alla ingredienser förutom mjölet och blanda. Tillsätt sedan mjölet, några dl åt gången och blanda tills du fått en smidig deg som inte kladdar. Arbeta degen snabbt på mjölat bakbord tills den är slät. Låt jäsa under bakduk i bunken ca 10 min. Gör fyllningen under tiden genom att baran blanda alla ingredienser i en skål. Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Dela degen i två delar.





Börja med att kavla ut den ena delen till en rektangulär platta och bred ut hälften av fyllningen över hela plattan. Rulla ihop från långsidan (som med kanelbullar) och skär sedan i ca 12 - 13 bullar. Lägg på en plåt klädd med bakplåtspapper. Gör likadant med den andra delen. Låt jäsa under bakduk ca 30 - 40 min, beroende på hur varmt det är i köket. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på flagad mandel eller pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen 10 - 12 min tills bullarna fått färg.
Låt svalna lite och njut med ett glas kallt mjölk. Mums!














































//Matilda

2 kommentarer: