måndag 16 december 2013

Julkalender 2013 - Lucka 16











Chokladmousse är en av mina favoritdesserter och så är det ju så lättlagat och snabbt! Och endast tre ingredienser behövs till själva moussen.
Jag gjorde en helg lite juligare chokladmousse med förutom mousse, kokoskräm, krossade polkagrisar och pepparkakor. Vilket ju är väldigt mycket jul för mig!






























Här kommer receptet;

Julig chokladmousse;
4 port.

Mousse:
100 g mörk choklad
2 äggulor
2 dl vispgrädde

Kokoskräm:
1 - 2 dl turkisk yoghurt (naturell)
1/4 dl strösocker
1/2 - 3/4 dl kokosflingor

krossade polkagrisar - en näve
grovt krossade pepparkakor

Börja med moussen. Smält chokladen över vattenbad. Rör sönder äggulorna. Låt chokladen svalna och rör sedan ner äggulorna under omrörning. Det blir genast en tjock smet så se till att röra ordentligt men inte för mycket. Vispa grädden hårt. Rör ner lite grädde i chokladsmeten och rör sedan ihop chokladsmeten med resten av grädden. Rör lätt och luftigt.

Blanda ihop alla ingredienser till kokoskrämen. Den får gärna stå någon timme i kylskåpet så den hinner få lite mer smak av kokosen, så gör den gärna lite i förväg.

Lägg krossade pepparkakor i glas eller serveringsskålar, spritsa på chokladmousse, strö på lite krossade polkagrisar och klicka sedan på kokoskrämen. Garnera med lite till krossade polkagrisar och kanske en liten pepparkaka?































//Matilda

2 kommentarer:

  1. Men Gud vad duktig du är!! Jag är så imponerad av allt du har gjort!
    God jul och gott nytt år! Önskar jag dig

    // Linda

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag blir glad att du gillar det jag gör! :D Tack så hemskt mycket!!
    Tack desamma!

    SvaraRadera