söndag 22 december 2013

Julkalender 2013 - Lucka 22




Idag har jag gjort alla godissorter jag ska servera på julafton. Lakritsfudgen, som jag skrivit receptet på i ett tidigare inlägg, är ju en av sorterna. Här kommer nästa - apelsinmandlar. Tar lite tid att göra och flera moment men tillslut är de rätt enkla att göra och så blir de ju riktigt goda! Kanderade mandlar i choklad (två "lager") och till sist rullade i kakao. De skulle ha kunnat bli en aning jämnare men det var ju första gången jag gjorde de och så hade jag inte heller någon termometer när jag skulle koka sockerlagen till 119°c så jag fick ju bara chansa där lite.. Trots det är jag ändå nöjd med resultatet.

När jag skulle ha i det rivna apelsinskalet i den smälta chokladen så blev det plötsligt helt tjockt och blev bara en klump. Tror de kan ha berott på att det kommer lite apelsinsaft när man river skalet så därför gjorde jag istället så att jag blandade apelsinskalet med mandlarna före jag hällde på chokladen. 































Recept kommer från tidningen Härliga Jul från 2011.

Apelsinmandlar:

200 g mandlar, skållade
100 g strösocker
50 g vatten
200 g mörk choklad
rivet skal av 1 apelsin
kakao att rulla mandlarna i

Rosta mandlarna i ugnen tills de blir gyllenbruna, i 175°c. Låt de svalna lite. 
Blanda ihop socker och vatten i en kastrull och låt det koka upp. Låt koka utan omrörning tills det blivit 119°c. Om sockret fastnar på kanten kan du pensla med kallt vatten på insidan. 
Häll ner mandlarna i sockerlagen, allt på en gång, och rör om hela tiden. Först blir det alldeles smuligt och vitt men bara man fortsätter röra blir de till slut karamelliserade, bruna och klara. Häll ut mandlarna på ett bakplåtspapper och sära på dem. Låt de stelna. Lägg mandlarna i en skål. Smält chokladen över vattenbad eller i mikron. Riv apelsinskal och blanda ihop med mandlarna. Häll på hälften av chokladen och rör runt så alla mandlar täcks av choklad. Häll ut på nytt bakplåtspapper och sära på mandlarna. Låt stelna. Häll kakao i en skål bredvid. Lägg mandlarna på nytt i skålen och häll på resterande mängd choklad. Rör runt så att alla mandlar täcks och häll de sedan ner i kakaon. Rör runt så det blir täckta av kakao. Sikta bort den överflödiga kakaon. Häll upp mandlarna i en skål och servera. 



























//Matilda 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar