lördag 22 februari 2014

Praliner med kokos/vit choklad och kola/jordnöt

















Lördag och fjärde deltävlingen kommer på TV ikväll! Tills idag blev det två olika sorters praliner. Det var länge sen jag gjorde praliner senast och det är ju så kul att göra egna så det fick allt bli ett litet gäng med praliner.
Jag använde mig utav pralinformen i hårdplast som jag köpte på IKEA i julas.




Båda är med mörk choklad som skal men har två olika fyllningar - kokos/vit choklad och kola/jordnöt. Söta och riktigt goda!

Praliner:
Kokos/vit choklad & kola/jordnöt

Pralinskal:
200 g mörk choklad

Fyllning 1 - kokos/vit choklad:
1/2 dl vispgrädde
60 g vit choklad
ca 3/4 dl kokosflingor

Koka upp grädden, ta bort från plattan och rör ner chokladen. Låt smälta däri och tillsätt sedan kokosflingorna. Låt kallna och tjockna till sig lite - ev. i kylskåpet om du vill att det ska gå snabbare.




Fyllning 2 - kola/jordnöt:
1 dl vispgrädde
1/2 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap

lite salta jordnötter

Vispa ihop allt i en kastrull och låt koka på medelvärme ca 7 min. Gör ett kulprov för att se hur tjock du vill ha kolan. Låt svalna.
(Se upp att du inte kokar kolan för länge, då blir den verkligen stenhård!)
När du fyllt formen med kola, tryck i en jordnöt.






























-------------------------------------------------------------------------------------------------

Smält 1/3 av chokladen över vattenbad (ca 67 g) och hacka resten av chokladen riktigt fint. Ta bort skålen och rör ner den finhackade chokladen. Låt svalna till 28°c.

Häll chokladen över pralinformen så att hela täcks. Hacka formen i bordet några gånger så att ev. luftbubblor försvinner och låt sedan stå 1 min så att chokladen hinner sätta sig lite. Vänd formen uppochner över en skål och låt överflödig choklad rinna bort. Nu har det blivit ett skal i formen. Dra över med en skrapa så det blir slätt och fint. Låt stelna i kylskåp. Ta till vara på den överflödiga chokladen och spara den till senare i skålen.
När chokladen stelnat, spritsa/klicka i fyllningarna och låt stå en stund till i kylskåpet. Om den överflödiga chokladen hunnit stelna kan man värma upp den lite i mikron så den blir smält igen (låt den då svalna). Häll på den sista chokladen på pralinerna och dra med en skrapa så det blir slätt. Låt stelna en sista gång i kylskåpet. Knacka formen i bordet så pralinerna faller ut. Nu är det klara att ätas upp!




Varför ska man temperera chokladen?
- Chokladen smälter inte lika snabbt i handen när man håller i den
- Praliner blir snyggare och får en fin glans
- De blir inte gråa efter att de stått ute i rumstemperatur en stund

//Matilda

1 kommentar:

  1. Tack för hjälpen! :)
    Aldrig gjort praliner förut och visste inte vart jag skulle börja. Oxå kom du å skrev precis i steg för steg hur jag skulle göra oxå råkade jag tom. ha samma pralinform som dig. Visste dock inte att det var pralinformar förrän du sa det. Fick dem av min syster för flera år sen. :p
    Så tack för hjälpen! tror jag lyckades göra min första pralin! Botten på dem håller på å stelna i detta nu. ^^

    SvaraRadera