fredag 23 maj 2014

Vit kladdkaka med kardemummakokt rabarber och cashewnöttter

Som jag skrev i mitt tipsinlägg med rabarber igår så har vi inga här hemma längre. Därför gick jag till butiken igår och köpte en knippe rabarber. Var så grymt sugen på det och så hade jag fått en idé om vad jag skulle baka med en del av rabarbern.

Ideén var en vit kladdkaka där man skulle lägga på kardemummakokt rabarber och lite grovhackade cashewnötter. Jag älskar älskar älskar vit choklad över all annan choklad så vit kladdkaka är något av det perfektaste bakverket för mig! Rabarbern med sin lilla syrlighet passade bra till den söta vita chokladen och cashewnötterna bidrog till en god "knaprighet". Alltså blev min idé riktigt lyckad enligt mig själv.






Här kommer receptet för er som är sugna på att testa;

Vit kladdkaka med kardemummakokt rabarber och cashewnötter:

Kladdkakan:

100 g smör
120 g vit choklad
2 ägg
1 dl strösocker
1/2 krm vaniljpulver
2 dl vetemjöl
1 nypa salt

Kardemummakokt rabarber:

4 rabarberstjälkar
2 dl vatten
1 dl strösocker
3 hela kardemummakapslar (krossade) eller 1/2 msk grovmalen kardemumma

1 näve cashewnötter

Börja med rabarbern. Skala ev rabarbern om den har tjockt skal. Skär i mindre bitar, några cm långa. Lägg vatten, socker och kardemumma i en kastrull och låt sockret lösa upp. Tillsätt rabarbern och låt koka i några minuter tills rabarbern blivit lite mjuk (den ska ännu ha tuggmotstånd kvar). Ta kastrullen från plattan och låt rabarbern ligga i sockerlagen.





Sätt ugnen på 175°c. Smält smöret och lägg i chokladen. Låt den smälta där i. Vispa ihop ägg, socker och vanilj i en skål. Tillsätt smöret och rör om. Blanda mjöl och salt i en skild skål och rör ner det till sist i smeten. Rör om till en slät smet. Smörj och bröa en 24 cm i diameter springform eller lägg ett bakplåtspapper i bottnet på formen. Häll smeten i formen. Ta upp rabarbern från sockerlagen och lägg bitarna på kladdkakan. Grovhacka nötterna och strö ovanpå. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Den ska vara kladdig i mitten och "torr" runt kanterna.







//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar