onsdag 13 augusti 2014

Hallon- och persikopaj med vaniljkräm och chokladsmuldeg

Jag gillar att testa olika smaker och se hur dom går ihop med varandra. Kan tänka mig i huvudet hur dom smakar tillsammans och oftast brukar det sedan också stämma i verkligheten. Det här är ett sådant bakverk som var något som jag helt och hållet experimenterade mig fram till. Fick en idé i huvudet och så spann jag vidare på idéen tills det blev det här slutresultatet. En paj med mördegsbotten, vaniljkräm i bottnet, persika, nektarin och hallon och allt toppas av en underbar chokladsmuldeg med mörk choklad. Så. Himla. Gott. 




Jag gjorde pajen i en rätt liten form, rättare sagt 18 cm i diameter. Alltså blir den då rätt så hög. Om du vill göra pajen i en större form eller i en vanlig glaspajform, grädda pajen kortare tid. 25 - 30 min kanske? Testa dig fram!




Hallon- och persikopaj med vaniljkräm och chokladsmuldeg:
18 cm i diamater

Vaniljkräm:
2 äggulor
2 dl mjölk
2 msk strösocker
2 msk maizena (majsstärkelse)
1/2 krm vaniljpulver

Vispa ihop alla ingredienser i en kastrull och lägg på plattan. Vispa hela tiden tills krämen tjocknat. Ta från plattan och låt svalna. Gör mördegen under tiden.

Mördegsbotten:
125 g smör
3 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
1 äggula

Sätt ugnen på 200°c. Blanda ihop mjöl och socker i en bunke eller i assistentens skål. Skär smöret i kuber och nyp ihop med fingrarna till en smulig deg (eller i assistenten). Tillsätt äggulan och blanda snabbt ihop till en fast deg. Låt stå inplastad i kylskåpet en stund. Ta ut degen från kylskåpet och tryck ut i formen. 

Fyllning:
vaniljkrämen
2 persikor
1 - 2 nektariner
1 1/2 dl färska hallon (om du använder frysta, blanda med lite potatismjöl före gräddning)

Chokladsmuldeg:
75 g smör
1/2 dl strösocker
1 1/2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
50 g mörk choklad, grovhackad

Blanda de torra ingredienserna till smuldegen i en skål. Skär smöret i tärningar och nyp ihop med de torra ingredienserna till en smulig deg. Rör till sist i den hackade chokladen. 

Bred ut vaniljkrämen på bottnet. Skär nektarinerna och persikorna i mindre bitar eller klyftor och lägg ovanpå vaniljkrämen tillsammans med hallonen. Smula till sist över chokladsmuldegen över hela pajen och grädda sedan i mitten av ugnen ca 35 min. Låt svalna och pudra med lite florsocker.






























//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar