torsdag 7 augusti 2014

Kladdkaka med nutella och diam

Kladdkaka är typ det bästa som finns. Nutella och daim samma sak. Så en kladdkaka med både nutella och daim kan väl inte bli så fel?! Och jag ska säga er, det är helt fantastiskt gott! Chokladigt, sött och kladdigt som bara den. Den här kladdkakan blev nog också nästan den mest lyckade av alla jag gjort, konsistensmässigt, för den blev så perfekt kladdig! "Torr" runt kanten och så bara kladdigare och kladdigare mot mitten.
Jag använde en form på 18 cm i diamater, men tänk på att du måste grädda kladdkakan kortare tid om du använder större form (ex 24 cm i diameter).





Kladdkaka med nutella och daim:
18 cm i diamater

100 g smör
2 ägg
1 3/4 dl strösocker
(ev 1/2 krm vaniljpulver)
2 dl vetemjöl
1 nypa salt
3 msk kakao

1 - 1 1/2 dl nutella
1/2 dl daimkulor

Till garnering:
ca 1 1/2 dl vispgrädde, vispad
färska bär, ex röda vinbär
daimkulor

Sätt ugnen på 175°c. Smält smöret. Vispa ihop ägg, socker och ev vanilj lätt (det ska inte bli vitt och pösigt!). Tillsätt smöret och rör ihop. Blanda mjöl, salt och kakao i en skild skål. Rör ner mjölblandningen i äggvispet och rör om till en slät smet. Smöra och bröa en form med löstagbar kant och häll smeten i formen. Klicka på nutellan över hela kakan och strö över daimkulorna. Grädda kladdkakan i mitten av ugnen, 15 - 20 min. Börja med 15 min och se sedan efter hur mycket mer den ska gräddas, beroende på hur kladdig du vill ha din kaka. Låt svalna och lossa sedan kakan ur formen.
Garnera kladdkakan med vispad grädde, färska bär och daimkulor om du vill.































//Matilda

2 kommentarer:

  1. Hur
    Länge gräddade
    Du din? Den ser perfekt ut.

    SvaraRadera
  2. Ja-a, den blev verkligen helt perfekt i konsistensen!! :)
    Ärligt talat minns jag inte just nu helt exakt hur länge, men det var nog runt 15 min skulle jag tro.

    SvaraRadera