tisdag 22 december 2015

Polkafudge

I år har jag gjort tre olika sorters julgodis; polkafudge, nougat med kola, choklad & jordnötter och chokladdoppad iskokos. Alla otroligt goda!




Det första receptet jag tänkte dela med mig av är på polkafudgen. Härligt "mintig", söt och färggrann. Det är inte äkta fudge gjord på mjölk och socker som kokas länge, utan kanske mer en fusk-fudge gjord på kondenserad mjölk och choklad. Men jag tycker faktiskt den blir mycket godare på det sättet. Så slipper en ju också problemen med att fudgen blir för hård och sockrig. Nej, för den här varianten är så mjuk och len och bara smälter i munnen!
Förra året gjorde jag en chokladfudge med salt mandel, på samma sätt, men här har jag vit choklad istället för mörk- och mjölkchoklad. Då behövs det också en aning mer choklad, för att den ska stelna ordentligt.

Polkafudge:

1 burk kondenserad mjölk (á 397 g)
435 g vit choklad
ca 1 tsk pepparmintsarom (eller ca 10 - 15 droppar pepparmyntsolja) (eller efter smak!)
röd pastafärg

krossade polkagrisar

Klä en form (ca 20 x 20 cm) med bakplåtspapper. Häll den kondenserade mjölken i en kastrull tillsammans med chokladen, som du grovhackat. Låt smälta ihop på låg värme tills all choklad smält. Smaka av med pepparmintsarom/olja. Häll ungefär hälften av smeten i formen. Spara resten i kastrullen och färga den med lite röd färg. Häll den röda smeten ovanpå den vita. Strö på krossade polkagrisar. Låt stelna i kylskåpet i minst 4 timmar eller över natten. Skär i små bitar och förvara i kylskåpet.































//Matilda

2 kommentarer:

  1. Så läckra! Själv tänkte jag göra daimfudge idag.
    Önskar dig en god jul och ett gott nytt år!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Supergoda blev dom! Åh, daimfudge låter ju inte dumt det heller!
      Tack desamma :)

      Radera