torsdag 3 december 2015

Dekorerade pepparkakor + mitt bästa kristyrrecept

Jag älskar att baka pepparkakor och jag älskar ännu mer att dekorera dem med kristyr. Få vara kreativ och testa en massa olika tricks jag sett på instagram, bloggar och pinterest. För att få det bra och att inte kristyren ska rinna gäller det att ha en bra kristyr! Jag tänkte dela med mig av receptet jag brukar använda för att få en perfekt kristyr;

Det blir rätt så mycket, räcker till ett pepparkakshus + en del vanliga pepparkakor.

Kristyr:
2 äggvitor
1 krm ättika
ca 8 dl florsocker

Lägg alla ingredienser i en skål (men inte allt florsocker), gärna i en köksassistent, och vispa sedan ihop till en tjock krisyr. Tillsätt mer florsocker om den är för lös. Lägg i en spritspåse och börja dekorera pepparkakor och pepparkakshus! Går bra att spara i kylskåpet i spritspåsen. 

























































På de två första bilderna har jag haft mycket mindre hål än på den nedersta bilden och därför blir det rätt stor skillnad på slutresultatet som ni ser. När jag dekorerar pepparkakshus brukar jag ofta ha lite större hål än när jag dekorerar pepparkakor eftersom det ofta är mer små detaljer på pepparkakor och blir snyggare då. 

//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar